subscribe: Posts | Comments

Nowa kasa lub drukarka fiskalna? Czy potrzebujesz jej do 30 września 2013?

0 comments
Nowa kasa lub drukarka fiskalna? Czy potrzebujesz jej do 30 września 2013?

Rozporządzenie Ministerstwa Finansów z dnia 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 15 marca 2013 r., poz. 363) wprowadziło do codziennej rutyny spokojnego ewidencjonowania obrotów przez podatników – trochę zamieszania. Stało się to za sprawą przepisu związanego z nadawaniem towarom lub usługom nazw i wprowadzaniem ich do bazy towarowej PLU. Przedsiębiorcy zaczęli się zastanawiać: Czy baza PLU mojego urządzenia fiskalnego pomieści wszystkie nowe nazwy produktów lub usług które oferuję?

Kontrowersyjny i niepokojący jest zapis zawarty w § 8 ust. 1 rozporządzenia z 14 marca 2013 roku w sprawie kas, przypomnijmy: obowiązującym od 1 kwietnia 2013 roku. Sprawa poruszona w tym paragrafie, a więc zamieszczanie na paragonie fiskalnym nazwy towaru lub usługi, to nic nowego. Obawy wiążą się natomiast z doprecyzowaniem kwestii formułowania tej nazwy: Od 1 października 2013 każda nazwa towaru lub usługi ma mieć taką formę, która pozwoli na jednoznaczną identyfikację produktu, do którego się odnosi.

Otóż powstaje pytanie: jak bardzo jednoznaczną nazwę ma na myśli resort finansów? Odpowiedzi udziela samo Ministerstwo w oficjalnym wyjaśnieniu i interpretacji przepisów rozporządzenia. Nazwa towaru lub usługi zamieszczana na paragonie fiskalnym, musi być na tyle precyzyjna, by klient mógł dokonać kontroli swoich zakupów, a organ podatkowy, kontroli przyporządkowanej stawki podatkowej. Sposób formułowania nazw programowanych w kasach fiskalnych podatników, jest ściśle związany z: asortymentem, jego cenami, oraz ilością produktów oferowanych w danym punkcie handlowym. Tę zależność ilustruje przykład sklepu z warzywami.

Nasz przykładowy podatnik prowadzi sklep z warzywami, w którym sprzedaje pomidory. Ponieważ sklep jest wyposażony dobrze, w asortymencie oferowane są aż cztery odmiany samych pomidorów: malinowy, San Marzano, gruntowy koktajlowy. Każda odmiana ma swoją inną cenę za kilogram. Jak w tej sytuacji muszą być nazwane te produkty? Różnorodnie i precyzyjnie – nie wchodzi w grę jedna uniwersalna nazwa pomidor. Podatnik musi zaprogramować te warzywa pod czterema różnymi nazwami, które pozwolą klientowi na zidentyfikowanie każdej odmiany, np.: pomidor malinowy,pomidor San Marzano, pomidor gruntowy, pomidor koktajlowy.

Zasada jest taka: Jeśli podatnik oferuje produkty tego samego rodzaju, lecz o innej cenie, to nie może zastosować dla nich jednej nazwy. Odpadają więc w większości przypadków nazwy tak ogólne, jak: wędliny, nabiał, prasa, pieczywo, słodycze, napoje etc. Mówimy w większości przypadków, bo jeśli nasz przykładowy podatnik oprócz pomidorów, sprzedaje też ogórki – i ma jedną ich odmianę, to może nadać im nazwę ogórki (ale nie może wprowadzić ich do pamięci kasy fiskalnej, jako pozycję warzywa).

No i wracamy do kwestii bazy PLU. Przedsiębiorcy, którzy oferują w sklepach dużo rozmaitego asortymentu, o różnorodnych cenach (kioski, punkty prasowe, osiedlowe sklepy spożywcze) mają prawdziwy ból głowy, szczególnie jeśli dysponują starymi albo słabszymi modelami kas fiskalnych. Lista nowych, poprawnych jednoznacznych nazw urośnie wielokrotnie (zresztą paragon dla klienta również), trzeba je będzie wprowadzić do bazy posiadanego urządzenia fiskalnego: Czy małe bazy towarowe PLU starych kas fiskalnych pomieszczą wszystkie pozycje? Czy wąskie rolki paragonu z niewielką ilością znaków dla nazwy towaru pomieszczą dokładne sformułowania?

Techniczne ograniczenia urządzeń rejestrujących w przypadku nazw towarów lub usług (w przypadku numeru NIP jest inaczej) nie zwalniają podatników z dostosowania się do obowiązujących przepisów rozporządzenia z 14 marca 2013 roku w sprawie kas. Jeżeli nic się w tej kwestii nie zmieni – to na zakup nowego modelu urządzenia fiskalnego z dużą bazą towarów PLU, czy z szerszą rolką paragonu, nie ma już za wiele czasu. Rejestrowanie sprzedaży towarów lub usług o nowych jednoznacznie identyfikujących nazwach musi w firmach ruszyć najpóźniej 1 października 2013 roku.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *